::TQ kWn2::

Selasa, Februari 08, 2011

anak cerMin iBuBapa..

tetibe aku teringat n sgt2 teringin nk wat n3 nih...mmmm...alasan???xtau lar...xceli aku sgt2 tguris ati ngn sumbody lar...yerrr...mgkin itu cara die melayan anak2 die...tp bg aku...tah lar..aku xtau nk ckp cane...mgkin aku xde anak lg..so,aku xtau cara2 nk mlayan n karenah anak2 nih...mtk2 aku mampu bsabar dlm mendidik anak2 kelak cz ape yg aku tau..aku sgt GARANG n CPT MELENTING (klu ikot pengalaman jage adik2 dulu lar..xcaye??ty lar depe..sape xpenah kene lempang??kene tarik rmbut???cubit smpi lebam??sume aku..kejam kn????tp stakat pbuatan aje...bab nk "membinatangkan" depe tuh xpnah lg lar...insyaallah!!

ape yg aku sedihkan ialah.......ble bapa sendiri pggl anak-anak ngn panggilan bodoh...bangang...(rasenyer itu normal) tp ble aku dgr dgn panggilan spt monyet....setan...aku dgn sendirinyer jd sayu ati n sbenanye aku nk marah tp xtluah...yer lar..aku sape nk tegor2!last2 aku masam muke jew la...tu jew la cara aku klu xsuke..(mmg xleh ubah)...


yer..mmg btol nk mendidik anak nih bkn pkara senang..tp,klu kite sendiri da camtu????ape leh buat..kite pun xleh la nk salahkan anak2 100% kn???...kite sbgai orgtua mereka kene la doa yg baik2..bknnyer dgn memaki hamun cam tuh...haih!!!!tah lar...aku sgt2 bharap somiku dpt mendidik anak2 kami dgn sempurna...biar anak2 ikot pangai die yg penyabar tuh..jgn cam aku nih...

papepun aku ttp doa yg tbaik utk anak2 yg kukasihi itu...wpun bkn darah dgg aku tp depe mule membesar dpn mata aku..! ;(


Al Qur’an menjelaskan bahawa peranan mendidik anak terletak pertama-tamanya di atas bahu seorang bapa manakala ibu sebagai pendokong dan penyokong utamanya. Ini dinukilkan di dalam surah Luqman,ayat 13: “Dan ketika Luqman berkata kepada anaknya, diwaktu dia memberi pelajaran kepada anaknya : Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan Allah adalah benar benar kezaliman yang besar.”. Disini Luqman sebagai seorang bapa, telah mula mendidik anaknya dengan memperkenalkannya kepada Allah swt, Pencipta dan Pemilik alam ini. Seterusnya Luqman ( mewakili kaum ‘bapa’) mengajarkan anaknya tentang bahaya syirik dan menasihatkan anaknya tentang beberapa tatacara akhlak yang mulia. Nah, begitulah betapa besarnya perananan kaum bapa dan ini menunjukan bapa memang tidak boleh lepas tangan dalam pembinaan sahsiah anak anak. Dalam perubahan struktur keluarga di zaman ini (dimana kaum ibu juga sama-sama mencari nafkah), tugas bapa bukanlah setakat mencari nafkah untuk keluarga semata mata tetapi harus aktif dan berganding bahu sebagai ibubapa yang berpadu tenaga untuk mengenalkan anak kepada aqidah Islam yang mantap. Keutuhan aqidah inilah yang akan menjamin kemuliaan akhlak anak-anak remaja Islam seperti mana kerapuhan aqidah boleh membawa kepada kegelinciran dari nilai hidup Islam.

Tiada ulasan: